Banan

Bananfrukter är bland de viktigaste livsmedelsgrödorna i världen. De kommer från en klass av växter som kallas Musa, som kommer från Sydostasien och odlas i många av världens varmare områden. Bananer är en hälsokälla till fiber, kalium, vitamin B6, vitamin C och olika antioxidanter. Det finns många olika typer, och de kommer i många olika storlekar. Färgen varierar vanligtvis från grönt till gult.

Mineraler & Vitaminer

Kalium

Bananer är en bra kaliumkälla. En diet med hög kalium kan sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck och har positiva effekter på kardiovaskulär hälsa.

Vitamin C

Vitamin C är en vanlig antioxidant i frukter och är ett av det viktigaste kostämnena som har många viktiga funktioner för din kropp.

Vitamin B6

Bananer är rika på vitamin B6. En medelstor banan kan ge upp till 33% av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin B6.

Hälsofrämjande ämnen

Dopamin

Även om det är en viktig neurotransmittor i hjärnan, passerar dopamin från bananer inte blod-hjärnbarriären för att påverka humör, men fungerar snarare som en potent antioxidant.

Katekin

Flera antioxidant flavonoider finns i bananer, framför allt katekiner. De har kopplats till olika hälsofördelar, inklusive minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar.