Livsstil

Periodisk fasta är ett ätmönster där du växlar mellan perioder av ätande och fastande.

Det finns många olika typer av periodisk fasta, till exempel metoderna 16/8 eller 5:2.

Många studier visar att periodisk fasta ha kraftfulla effekter på kropp och hjärna.

Här kommer några bevisade hälsofördelar med periodisk fasta.

 

Periodisk fasta förändrar funktionen hos dina celler, gener och hormoner

När du inte äter på ett tag så händer det många saker i din kropp.

Till exempel, så initierar din kropp viktiga cellulära reparationsprocesser och ändrar hormonnivåerna för att göra lagrat kroppsfett mer tillgängligt.

Här är några förändringar som sker i din kropp när du fastar:

  • Insulin nivåer: Blodets nivåer av insulin sjunker avsevärt, vilket underlättar fettförbränning (1).
  • Mänskligt tillväxthormon: Blodets nivåer av tillväxthormon kan öka så mycket som femfaldigt (2, 3). Högre nivåer av detta hormon underlättar fettförbränning och muskeluppbyggnad och har många andra fördelar (4, 5).
  • Cellreparation: Kroppen initierar viktiga cellulära reparationsprocesser, bland annat att ta bort avfall från celler (6).
  • Genuttryck: Det sker fördelaktiga förändringar i flera gener och molekyler relaterade till livslängd och beskyddandet mot sjukdomar (7, 8).

Många av fördelarna med periodisk fasta är relaterade till dessa förändringar i hormoner, genuttryck och cellernas funktion.

SAMMANFATTNING

När du fastar sjunker insulinnivåerna och mänskligt tillväxthormon ökar. Dina celler initierar också viktiga cellulära reparationsprocesser och ändrar vilka gener de uttrycker.