Grönsaker

Ingefära är en av de hälsosammaste kryddorna på planeten. Ingefära är laddat med näringsämnen och bioaktiva föreningar som har kraftfulla fördelar för din kropp och hjärna. Här är 11 hälsofördelar med ingefära som stöds av vetenskaplig forskning:

Ingefära innehåller Gingerol, en substans med kraftiga medicinska egenskaper

Denna nyttiga rot tillhör familjen Zingiberaceae och är nära besläktad med gurkmeja, cardomon och galangal. Ingefära har en mycket lång historia för användning i olika former av traditionell / alternativ medicin. Det har använts för att hjälpa matsmältningen, minska illamående och hjälpa till att bekämpa influensa och förkylning, för att nämna några. Ingefära kan användas färskt, torkat, pulveriserat, eller som en olja eller juice, och ibland tillsätts till bearbetade livsmedel och kosmetika. Det är en mycket vanlig ingrediens i recept. Den unika doften och smaken av ingefära kommer från dess naturliga oljor, vars viktigaste är Gingerol. Gingerol är den viktigaste bioaktiva föreningen i ingefära, ansvarig för mycket av dess medicinska egenskaper. Den har kraftiga antiinflammatoriska och antioxidantiska effekter (1).

Ingefära verkar vara mycket effektiv mot illamående

Roten har till exempel en lång historia som ett sjukdomsmedel för havssjuka, och det finns några bevis för att det kan vara lika effektivt som receptbelagd medicinering. Ingefära kan också lindra illamående och kräkningar efter operation och hos cancerpatienter som genomgår kemoterapi (45). Men det kan vara det mest effektiva när det gäller graviditetsrelaterad illamående. Enligt en granskning av 12 studier som inkluderade totalt 1 278 gravida kvinnor, kan 1,1-1,5 gram ingefära signifikant minska symtomen på illamående (6). Även om ingefära anses vara säkert, prata med din läkare innan du tar stora mängder om du är gravid. Vissa tror att stora mängder kan öka risken för missfall, men det finns för närvarande inga studier för att stödja detta.

<