Grönsaker

De 6 mest näringstäta växtbaserade livsmedlen på planeten

Du kan bara äta en begränsad mängd mat per dag.

För att maximera mängden näringsämnen du får i dig är det vettigt att spendera din kaloribudget klokt genom att välja de livsmedel som innehåller den största mängden och variation av näringsämnen.

Här är de 6 mest näringstäta växtbaserade livsmedlen på planeten.

1. Grönkål

Av alla bladgrönsaker är grönkål kungen.

Den är laddad med vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och olika bioaktiva föreningar.

Grönkål är särskilt rik på vitamin C, vitamin A, vitamin K1. Den innehåller också stora mängder vitamin B6, kalium, kalcium, magnesium, koppar och mangan. En portion på 2dl har bara 9 kalorier (9).

Grönkål kan vara till och med nyttigare än spenat. Båda är mycket näringsrika, men grönkål innehåller inte lika mycket oxalater, ämnen som kan binda mineraler som kalcium i tarmen, vilket förhindrar att de absorberas (10).

Grönkål och andra grönsaker är också rika på olika bioaktiva föreningar, inklusive isotiocyanater och indol-3-karbinol, som har visat sig bekämpa cancer i provrörs- och djurstudier (11, 12).

Sammanfattning

Grönkål är en av de mest näringstäta grönsakerna du kan äta, som innehåller stora mängder vitaminer, mineraler och potentiellt cancerbekämpande föreningar.

2. Tång

Havet har mer än bara fisk. Den innehåller också enorma mängder vegetation.

Det finns tusentals olika växtarter i havet, varav några är mycket näringsrika. Vanligtvis kallas de gemensamt för sjögräs (13).

Tång är populärt i rätter som sushi. Många sushirätter inkluderar en typ av tång som kallas nori, som används som en ätbar omslag.

I många fall är tång ännu mer näringsrikt än landgrönsaker. Det är särskilt högt i mineraler som kalcium, järn, magnesium och mangan (14).

Den är också laddad med olika bioaktiva föreningar, inklusive fykocyaniner och karotenoider. Vissa av dessa ämnen är antioxidanter med kraftfull antiinflammatorisk kapacitet (15).

Men tång lyser verkligen i sitt höga innehåll av jod, ett mineral som din kropp använder för att göra sköldkörtelhormoner.

Bara att äta tång med hög jodhalt som kelp några gånger per månad kan ge din kropp allt jod den behöver.

Om du inte gillar smaken av tång kan du också ta den i tilläggsform. Torkade kelptabletter är mycket billiga och laddade med jod.

Sammanfattning

Tång är mycket näringsrikt men äts sällan i väst. De är särskilt rikt på jod, vilket är nödvändigt för optimal sköldkörtelfunktion.

3. Vitlök

Vitlök är verkligen en fantastisk ingrediens.

Det kan göra alla möjliga intetsägande rätter läckra, och det är väldigt näringsrikt.

Den är rik på vitamin C, B1 och B6, såväl som kalcium, kalium, koppar, mangan och selen (16).

Vitlök är också rik på nyttiga svavelföreningar som allicin.

Många studier tyder på att allicin och vitlök kan sänka blodtrycket såväl som totalt kolester