Grönsaker

7 Hälsofördelar med Gurka

Trots att den vanligtvis anses vara en grönsak, är gurka faktiskt en frukt.

Gurka innehåller många fördelaktiga näringsämnen samt vissa växtföreningar och antioxidanter som kan hjälpa till att behandla och även förhindra vissa sjukdomar.

Gurkor är också kalorifattiga och innehåller en stor del vatten och löslig fiber, vilket gör dem idealiska för hydratisering. De kan även hjälpa till med viktminskning.

I den här artikeln tittar vi närmare på några av de främsta hälsofördelarna du får av att äta gurka.

 

1. Den är näringstät

Gurkor har få kalorier men innehåller många viktiga vitaminer och mineraler.

En oskalad, rå gurka (300g) innehåller följande näringsämnen:

  • Kalorier: 45
  • Fett: 0 grams
  • Kolhydrater: 11 grams
  • Protein: 2 grams
  • Fiber: 2 grams
  • Vitamin C: 14% of the RDI
  • Vitamin K: 62% of the RDI
  • Magnesium: 10% of the RDI
  • Kalium: 13% of the RDI
  • Mangan: 12% of the RDI

Däremot äter man vanligen en tredjedel av en gurka vid måltider därav kan du räkna med att få i dig en tredjedel av näringsämnena ovan.