Grönsaker

9 Hälsofördelar med Grönkål

Av alla supernyttiga grönsaker så är Grönkål, Kung.

Det är definitivt en av de hälsosammaste och mest näringsrika växter som finns.

Grönkål är laddad med alla möjliga fördelaktiga föreningar. Av vilka, några har kraftfulla medicinska egenskaper.

Här är 9 hälsofördelar med Grönkål som stöds av vetenskapen:

 

1. Grönkål är en av dem mest näringstäta växterna i världen

Grönkål är en populär grönsak som är medlem av kålfamiljen.

Endast 2dl grönkål (ca 67 gram) innehåller(1):

  • Vitamin A: 206% av RDI (från beta-karoten)
  • Vitamin K: 684% av RDI
  • Vitamin C: 134% av RDI
  • Vitamin B6: 9% av RDI
  • Mangan: 26% av RDI
  • Kalcium: 9% av RDI
  • Koppar: 10% av RDI
  • Kalium: 9% av RDI
  • Magnesium: 6% av RDI
  • Den innehåller också 3% eller mer av RDI för vitamin B1 (tiamin), vitamin B2 (riboflavin), vitamin B3 (niacin), järn och fosfor

 

Denna mängd innehåller totalt 33 kalorier, 6 gram kolhydrater (2 av dessa är fibrer) och 3 gram protein.

Grönkål innehåller väldigt lite fett, men en stor del av fettet i grönsaken är en omega-3-fettsyra som kallas alfa-linolensyra.

Med tanke på dess otroligt låga kaloriinnehåll är Grönkål en av de näringsrikaste livsmedel som finns. Att äta mer Grönkål är ett utmärkt sätt att drastiskt öka det totala näringsinnehål